vineri, 21 iunie 2013

Cel care ma asteapta - Parinoush Saniee


Singurele mele momente de pură relaxare au devenit cele câteva minunte de citit. Mă pierd în cărţi cu atâta ardoare tocmai ca să mai uit de realul meu cel dur. În sfârşit, soarele a răsărit, dar mai e mult până voi reuşi să recuperez zilele pierdute în răcoare şi ploi. Cu puţin ajutor de Sus, într-o săptămână poate chiar două, lucrurile vor arăta puţin diferit, vor prinde cu siguranţă culoarea verii mult aşteptate. 

Am citit pe nerăsuflate Cel care mă aşteaptă de Parinoush Saniee. Deşi acum am mai puţin timp decât altădată, mi-am făcut un obicei din a citi pe stradă, drumul meu spre serviciu este unul scurt, dar plin de arome şi mirosuri dulci. Ajung la terasă prima şi plec ultima. Până se înfierbântă espressorul, mai citesc câteva pagini. Apoi ziua curge şi uit de cartea mea până în momentul în care vreau să mă închid undeva departe de lume. Atunci mă ascund în lumea altora. Am trăit alături de Masumeh - personajul din Cel care mă aşteaptă -  doar pentru câteva zile. Am citit cu mare uimire despre viaţa plină de lipsuri a femeilor din Iran. Am reuşind să apreciez mai corect drepturile de care beneficiem noi, aici, în Romania. De la reguli dure de comportament la tradiţii bolnave, adânc întipărite în sânul societăţii, cuvântul de ordine pentru femeia iraniană este limitare. Supusă până la umilinţă tuturor bărbaţilor din familie chiar şi fraţilor mai mici ca vârstă, umilită, uitată, nesemnificativă, invizibilă, ea nu este educată decât în spiritul toleranţei, fără nici o cale de scăpare, fără nici o cale de a exista ca fiinţă independentă. Căsătorită conform tradiţiei cu un bărbat ales de familie, tânăra copilă trebuie să respecte codul îngăduinţei şi al smereniei în noua ei familie. Masumeh are norocul de a se căsători cu Hamid, care îi oferă posibilitatea să-şi continue studiile, deşi îi desconsideră intelingenţa şi sistemul tradiţionalist în care a fost educată. Viaţa ei devine o aventură în momentul în care îşi dă seama că libertatea pe care i-o oferă soţul nu este pentru bunăstarea familiei, ci pentru a-şi proteja gruparea ilegală din care acesta face parte. Cu timpul, Hamid dispare tot mai des de acasă şi pentru mai mult timp, iar Masumeh îl disculpă în faţa familiei, inventând minciuni şi explicaţii fictive pentru perioadele lui de dispariţie. Odată cu venirea pe lume a primului copil, moment în care Hamid nu este de găsit, Masumeh înţelege riscurile la care o supun acţiunile soţului ei. Caută să se angajeze pentru a se putea întreţine şi reuşeşte în cele din urmă să se întoarcă şi la şcoală. Lupta ei cu viaţa şi greutăţile impuse de o societate închistată în trecut, o fac să uite de ea. 

Nu am prea mult timp să vă povestesc despre această carte, dar pot să v-o recomand din suflet. E perfectă pentru cele câteva zile de concediu. Enjoy!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu